Hur mäter man ledarskap?

Avgör din längd hur bra ledare du är?

Ja faktiskt. Längden har större betydelse än vad jag ursprungligen trodde.mått band

Jag hade ett samtal med en kollega som arbetar på en bank. Han berättade om en organisationsförändring och att han nu hade en ny chef. Han var inte så imponerad av chefens ledarstil och föredrog egentligen den tillfällige chefen som hade gjort ett gott jobb under den tid den nye hade rekryterats.

Jag undrade förstås varför inte interim chefen hade fått jobbet. Svaret förvånade mig; ”Han är kort och passar inte överens  med bankens syn på hur chefer skall se ut.” OJ!  

Något tagen frågade jag då hur bra den nye chefen hade presterat jämfört med interm chefen. Svaret:  Han hade i stort sett pulveriserat interim chefens resultat. Och då reflekterade jag över hur långt har vi kommit egentligen, menade han faktiskt att interim chefen inte fått jobb och inte lyckats pga av att han inte såg ut som man skulle? Varför var inte han inte upprörd över denna slutsats?

När jag började gå igenom ledarteamet på bankens websida fann jag att alla var män och var lika långa! Det är sant att genom olika studier har det visat sig att långa personer är mer framgångsrika än de som inte är det!  Faktum är att de tjänar mer pengar under sina liv och de har mer framgångsrika karriärer än korta personer. Forskning har visat att dessa skillnader i centimenter har en stor betydelse!

Det som förvånar mig mest  är hur långt ”vi” är beredda att gå när det gäller att välja ledare baserat på erfarenhet och ledarskapskompetens och resultat vs ”hur man skall se ut”

Jag undrar hur många företag som har en stereotyp för hur en ledare skall se ut, och hur många fantastiska ledare de missar just därför ”de inte ser ut som de ska”.

Läs mer om kraften i social kontroll här och om vilka egenskaper som är viktiga för bra chefer.

Etiketter:

2 svar to “Hur mäter man ledarskap?”

  1. Enastående ledarskap är 6 gånger lönsammare « Lecknepartners Blog Says:

    […] Lecknepartners Blog Om chefer och resultat « Hur mäter man ledarskap? […]

  2. Erik Fors-Andrée Says:

    Det är möjligt att det finns ett sånt statistiskt samband. Men då kan man dels fråga sig varför det är så – var i alla sociala konstruktioner runtomkring oss blev det så? Och så kan man ju välja att inte rekrytera det statistiskt säkerställda normalbra, utan satsa på de ännu starkare undantagen till regeln 😉

Kommentera

