Det var inte mitt fel

om konsten att ta ansvar

De finns överallt: Människorna som vägrar ta ansvar.

Som alltid tycks hitta någon, eller något, att skylla på. Är det inte ”samhället”, chefen eller kärlekslösa föräldrar så är det McDonald’s , tobaksindustrin eller banken. För vems fel är det egentligen att mitt äktenskap sprack? Att jag är arbetslös? Överviktig? Slår min fru eller fryser ut min kollega? Det är i alla fall inte mitt.

Det pågår idag en massflykt från ansvar, menar Ann Heberlein, debattör och doktor i etik.

Men att vara människa innebär inte bara rättigheter, utan också skyldigheter. Den främsta av dessa skyldigheter är att ta ansvar för sitt liv, sina val och sina handlingar, i relation till sina medmänniskor och för vår gemensamma framtid.

Detta har avgörande betydelse för ett företags chefer och medarbetare.

  • Vad innebär det att vara ansvarig?
  • Har alla människor förmågan att ta ansvar?
  • Och hur blir man en ansvarig människa?

Läs boken Det Var inte mitt fel av Ann Heberlein och recensionen i SvD

Vi hörs vidare

Olle Leckne

Etiketter: , ,

3 svar to “Det var inte mitt fel”

  1. Rensa: Ut med det gamla tungrodda – in med det nya! @ byggblasket.se Says:

    […] Offer-mentaliteten? […]

  2. Boman Says:

    Den ska läsas! Tack för tipset.

  3. Boktips « Bomanskassar's Blog Says:

    […] ”Det var inte mitt fel” av Ann Heberlein. Den recenseras i Svenskan. Bloggas om här.  Och ligger på min […]

Kommentera

