Vad är en ledare?

En ledare är en person som andra följer.

200px-gandhi_kheda_1918Om ledaren inte hade funnits hade det inte hänt.

Ledarskap börjar med att en person deklarerar:  jag skall….

Det var t ex en ung juridikstudent som sa: ”jag skall befria Indien från kolonialismen utan vapenmakt.”

Hans namn var Mahatma Gandhi.

Vilka ledarförebilder har du?

Etiketter: , ,

2 svar to “Vad är en ledare?”

  1. Topplista ledare « Lecknepartners Blog Says:

    […] För många ter sig frågan om ledarskap som ett mysterium. Vi gör skillnad på chefskap och ledarskap. För chefer kan det vara värdefullt att ta ljus på sina egna beteenden hur du leder och […]

  2. Elisabeth Scheffer Says:

    Bra! Ofta finns maktmissbruk hos ledare som inte har goda intentioner utan egen vinning och kortsiktiga mål som ledstjärnor. Att se andras bästa före sitt eget kan även leda till mitt eget bästa som ledare. Andra kommer att följa mitt exempel och vilja följa den stig jag går.

Kommentera

