Vad kostar mindre bra chefer?

Det är intressant att förstå vad bra chefer skapar för resultat.

Och det kan givetvis vara bra att känna till vad som händer när man har mindre bra chefer in en organisation.

 

I en undersökning (tack Lelle Chryssanthander) uttalar sig företag om vad mindre bra chefer kostar.

Så här beskriver några sin uppfattning om skillnaden i lönsamhet mellan bra chefer mot mindre bra chefer i sin verksamhet:


  • Med rätt ledarskap skulle jag på mitt bolag vara 20% mer lönsam om min koncernchef var mer ledare. Det skulle innebära 80 miljoner SEK i bidrag!
  • Vi tappade ett års försäljning vilket innebar ca 100 miljoner i omsättning. Alltså tappade vi ca 20 miljoner på sista raden bara för att vi inte var ledare och hade mod att säga upp en person. Det är sjukt alltså.
  • Jag kan se om jag jämför två regioner, där en har en mindre bra chef och en har en bra, att den bra chefen är fyra gånger mer lönsam, pga sitt sätt att vara. Ser jag på samtliga av våra chefer i hela landet så är nog förhållandet att våra bra chefer är dubbelt så lönsamma som de mindre bra.

Hälsningar

 

 

Olle Leckne

Etiketter: ,

Ett svar to “Vad kostar mindre bra chefer?”

  1. Överlevnadsledarskap « Lecknepartners Blog Says:

    […] Det blir tydligt vilka chefer som är lönsamma och vilka som inte är det och de kostar. […]

Kommentera

