Semestern välbehövlig?

Hej, jag hoppas du har haft en skön semester.

semesterFör en månad skrev många om hur välbehövlig semestern är.  Den vanligaste anledningen är för att orka jobba och den andra är att man lever för ledigheten. Intressant, eller hur.

Jag har intresserat mig för människors drivkrafter. Och sammanhanget hur arbetet och ledigheten ter sig för medarbetare är viktigt att förstå för chefer. Och det finns givetvis fler perspektiv och åsikter hur det är.

Alla har fel 

Och alla har fel eftersom det inte finns någon sanning och för allra flesta är det individuellt ävenom vi gjort en överenskommelse om vad semester är och varför man har den.

När det gäller semester och därmed vår energi, så behöver man även här ta personligt ansvar för sin egen energi. Hur skulle det annars vara om någon annan bestämde över min energi och ork?

När jag har koll på hur min egen energi, bl a urskilja vad som är närande och tärande, kan jag göra medvetna val.

För min del ger inte semestern i sig någon energipåfyllnad. Det är många andra behov som skall manageras (förväntningar, tid, pengar, familj osv). Så för mig är det i första hand omväxling. Jag behöver fortfarande gör mina energival.

Och med tiden har jag blivit bättre på att stärka min grundnivå så att jag inte är så känslig för yttre och inre påverkan. Den yttre påverkan talas det mycket om, även om min erfarenhet är att den inre påverkan min dialog med mig själv kan vara den mest tärande.

Tips att läsa mer om detta här i inlägget om inre ledarskap.

Den som tar kommando över sin inre dialog kan får tillgång till källan för närande energi, vilket blir ett kraftfullt verktyg för chefer i synnerhet och människor i allmänhet.

Så jag vill alltså påstå att det inte handlar om semester eller tid utan ENERGI.

Vi hörs
Olle

Etiketter: , , , ,

Kommentera

