Kvinnlig förebild i tillväxtföretaget Polarbröd

Igår kväll var det stor final på tävlingen för Sveriges tillväxtföretag på Konserthuset i Sthl. Dagens Industri firade 10 års jubileum för Gasellföretagen i år. Läs mer om paradis för entreprenörskap och pristagarna här.

En av inbjudna talarna var Karin Bodin, VD för Polarbröd (till höger på bilden). Karin driver familjeföretaget tillsammans med sin syster.

Det var en fröjd att se och höra denna kvinnliga ledarförebild i familjeföretaget.

Resultaten talar för sig själva Högsta kreditbetyg AAA 20 år i rad, Gasellföretag  och en av Sveriges bästa arbetsplatser.

Karin fick frågon om pressen från familjen och ägarna var tuff?  Dels för att ta VD jobbet och sedan fortsätta leverera bra resultat: Karin svarade: ”Jag brukar tänka så här det här är inte liv eller död, det är bara bröd”

Nästa fråga var hur ser hon på att hyra in en interim vd under hennes barnledighet? Även om han inte kan ersätta mig helt litar jag på honom och det kan vara bra med lite distans ibland som ger mig ett annat perspektiv. 

Du är journalistutbildad, är det en bra grund för att vara VD? Jag har lärt mig att utrycka mig koncist, vilket är bra i ledarskap.

Karin har investerat 200 Mkr i tre bagerier under lågkonjunktur – det tyder på mod.

Vill du också bli en modigare och lönsammare chef – klicka här för gratis info hur!

Etiketter: , , , ,

Kommentera

