Märkligt att bara jag skall hängas säger Wanja Lundby-Wedin

wanjainkomster–Det är ju väldigt märkligt att av 13 personer ska jag hängas för att jag har gjort någon slags AMF-skandal, säger hon i en intervju med SvD Näringsliv idag.

Wanja Lundby-Wedin slår tillbaka mot sina kritiker. 

Det är som att kriga mot väderkvarnarna!

Stå för det du gjort och inte gjort. Det är uppenbart för alla utom Wanja att hon behöver bli kongruent. Men eftersom hon är blind kan hon inte se det och då hamnar hon i försvar. Så enkelt är det.

I en kommentar till SvD artikeln sägs det tydligt

Största problemet – girighet??

Wanja, snälla läs detta: största problemet är inte att du framstått som girig (tycker knappt det stämmer ens). Det största problemet är att du antingen
– agerat helt mot din (påstådda?) ideologi
– inte gjort ditt jobb som styrelseledamot

Så länge du inte insett detta kommer du bara bli förlöjligad i media. Fast, inte mig emot. Du och Mona kan bli min bästa valarbetare…

Då anmäler sig frågorna för Wanja och chefer som vill undvika reaktioner:

  • Hur blir man kongruent?
  • Hur kan man stå för sina misstag? 

Urban Bäckström, en av den andra styrelseledamöterna, valde att erkänna fel och agera läs mer här vilket är bra men inte lika intressant för medierna. Wanja står inte upp och erkänner fel och drar därmed på sig drevet.

Kärnan i kongruens är att vara genuin och sann mot sig själv. Den som lever sina värderingar och kan se och erkänna verkligheten som den är, och agerar så att sagt blir gjort blir attraktiv. Uppriktighet attraherar uppriktighet.

Attraktionslagen funkar åt båda hållen. Dvs gör jag inte det jag säger så drar jag på mig reaktioner. Människor blir upprörda av att en offentlig person inte står för sina värderingar. Reaktion attraherar reaktion.

Folk vill ha förbilder, och det är helt rimligt. Vissa fattar det andra inte. Den naturliga sorteringprocessen är igång.

Hur återskapas förtroendet för Wanja?

Jo genom att hon visar sårbarhet. Att erkänna misstag och utgår från rådande nuläge. Att Wanja inte har förtroende. Då är rätt metod: Erkänna misstag. Metoden att ta strid är inte effektiv så vida det inte finns rannsakan och framåtriktade aktioner först som rättar till problemet som styrelsens beslut och icke-beslut orsakat AMF kunderna en lägre avkastning.

Alla gör misstag någon gång – det som skiljer de framgångsrika från de som inte är det – är sättet som misstagen hanteras

STRUTSAR 

När Wanja kan börja se detta kan hon stå vem hon är och inte är. Vad hon gör och hon inte gör.

Etiketter: ,

6 svar to “Märkligt att bara jag skall hängas säger Wanja Lundby-Wedin”

  1. Carl Says:

    Vissa personer har inte självinsikten som du efterlyser. Självklart har du rätt i din analys. Problemet är hon själv. Hon kan inte ens se skillnad på vilket mandat hon sitter på (mandat av LO) och att de andra sitter där för att, ja, berika sig själva.

    • lecknepartners Says:

      Tack för din kommentar och att du hittat denna blog om just utveckling av ledarskap och resultat. Och du har rätt om hon inte har självinsikt inom detta område så har hon det inte :(.

      Det återstår bara, som jag ser det, att se när någon nära vän eller partner ger henne gåvan och är rak och uppriktig med hur hon uppfattas. Och då skapas en möjlighet till utveckling och förändring.

  2. Explosiv utveckling « Lecknepartners Blog Says:

    […] Lecknepartners Blog Om chefer och resultat « Märkligt att bara jag skall hängas säger Wanja Lundby-Wedin […]

  3. Jag har inte gjort något fel « Lecknepartners Blog Says:

    […] Läs mer om vad du som chef och i detta fall Maria Wallhager kan göra annorlunda för att undvika en Wanja effekt. […]

  4. Våga misslyckas « Lecknepartners Blog Says:

    […] Pensioner – Wanja Lundby […]

  5. Om att ta rätt risk « Lecknepartners Blog Says:

    […] som hedrar Marianne är att hon inte gick till tokförsvar som t ex “varför skall bara jag hängas Wanja”,  eller “jag har inte gjort något fel […]

Kommentera

