Humor som ledarstil

homerskriketI går så läste jag en samling artiklar i Svd om fenomenet Simpson. Leta efter titeln En egen stil om du vill läsa mer.  Förutom att det var underhållande fanns det en allvarlig aspekt om varför som många tycker Homer är så underhållande. 

En av de största vetenskapliga undersökningarna som någonsin gjorts ville fastställa vilken som egenligen är världens roligast vits.  

Det oroande svaret var att folk skrattar åt  att andra är mindre smarta än de själva, eller egentligen som får oss att känna oss överlägsna. Så Homer är designad för att vi skall påminnna oss om att det någon som gör mer korkade saker än vi själva. 

En annan aspekt som gjort TV serien omåttligt populär är att de lyckat väva in så många aktuella händelser i seriens handling. 

Det jag fick syn på var att Homer inte är någon ledarförbild – tvärtom och kan på så vis vara en slags motbild. Samtidigt är han ju en slags amerikansk medelsvenson som inte håller tillbaka. Han visar känslor och försöker ävenom det blir tokigt mest hela tiden. 

Ur ett chefsperspektiv hjälper detta till att förstå hur vi som chefer skall förhålla oss till våra medarbetare genom att de troligen känner sig korkade och är rädda för att göra bort sig.  Som chef utan prestige kan det då vara läge med något som avdramatiserar situationen. 

Chefer med god humor och distans till sig själva har en god påverkan på arbetsmiljön.

”Skratt sägs vara den närmaste vägen mellan två människor”.

Etiketter: , ,

4 svar to “Humor som ledarstil”

  1. Thomas Drakengren Says:

    Bra tankar! Jag tror också att det är viktigt att skilja på om man har som grundantagande att medarbetarna känner sig korkade, eller om man enbart håller noggrant utkik efter tecken på detta. Själv tycker jag att det är omåttligt störande med personer som vill ta hand om känslor hos mig, som jag faktiskt inte har, som t.ex. om någon ursäktar sig för att hon eller han säger något som jag inte förstår vid första anblicken, även om det är alldeles OK för mig. Ibland förstår jag inte allting. 🙂 Däremot är det förstås helt OK om jag hade sett besvärad ut, och jag hade fått ett ursäktande svar.

    Genom att tillåta medarbetarna att vara starka så tror jag att de växer mer. Men man måste stödja dem som är svaga också, så att de kan bli starkare, även om man inte förutsätter att alla är svaga.

    En delikat balansgång! Och humor är förstås alltid på sin plats för att avdramatisera, bara den inte slätar över det viktiga.

  2. lecknepartners Says:

    Din poäng om att hålla utkik efer vad medarbetarna känner är viktig.

    Jag har t.o.m. erfarenhet av chefer som har som utgångspunkt att medarbetarna är korkade!

    Då blir det nog mest skämt på andras bekostnad, ungefär som Petra Medes ledarstil – stor ego och kängor hit och dit på melodifestivalen. Det var i och för sig roligt ibland.
    /Olle

  3. Fack You - allihop och trevlig helg! @ byggblasket.se Says:

    […] ta f-n inte död på humorn! Så Fack You och trevlig helg/önskar ByggBlasket och bidrar med följande kryddor till helgens […]

  4. Bjuder på sig själv « Lecknepartners Blog Says:

    […] Homer Simpson […]

Kommentera

