Otydligt ledarskap kan bli en katastrof

vagUppsnappat i en korridor på jobbet: ”Om inte min chef gör som han/hon säger, varför skall jag då göra det? ”

  • Det är inte bara otydligt utan också motsägelsefullt. 
  • När förebilderna (medarbetare förväntar sig att cheferna skall vara det) säger en sak och gör en annan smittar det av sig. Med ”ringarna på vattnet effekten” kan det sprida sig fort. Jag har några sådana exempel men jag kan inte berätta om dem här.

Här kommer några frågor för reflektion över din tydlighet som chef:

1. Tydliga mål

  • Hur involvera du som chef medarbetarna i målskapandet?
  • På en skala 1-10 hur vet ni vart som avdelning/organisation är på väg (1 =inte alls 10 =helt klart)?
  • Utan tydliga mål vet ingen i vilken riktning man skall jobba.

2. Tydliga förväntningar

  • Vilka krav ställer du som chef på medarbetarna?
  • Om vi som människor vet vad som förväntas av oss kan vi göra medvetna val ang vilken arbetsinsats som krävs.
  • Utan förväntningar kan jobbet kännas meningslöst.
  • Med ständigt förändrade förväntningar kan jobbet kännas hopplöst. 

3. Tydliga värderingar

  • Vet du vilka värderingar organisationen står för?
  • Vilka värderingar agerar du som chef i linje med?
  • Vilka värderingar har din medarbetare?
  • Vilka värderingar är gemensamma för dig, dina medarbetare och organisationen som helhet?
  • Vad händer när någon bryter mot en värdering?

Jag minns en gång min sons kompis (det var nog när de gick i lågstadiet) som gick i utkanten av skolgården.

  • Jag frågade: Vad gör du?
  • Han svarade: Jag går på gränsen.

Han visste var den var och höll sig inom den, om än på kanten.

Etiketter: ,

2 svar to “Otydligt ledarskap kan bli en katastrof”

  1. ByggBlasket Says:

    Ha, ha din sons kompis skulle mycket väl ha kunnat varit MIN son… Varför är det just GRÄNSERNA som triggar en del?

    Kan för mycket fokus på regelsystemet riskera ta bort fokus från målet? Det är reglerna (eller gränserna) som blir intressantast? Och inte syftet med dessa?

    Kanske är jag för sträng mot min son…. Shit!

  2. lecknepartners Says:

    Oj tack för den frågan.

    Det här med gränser och regler har vi debatterat hemma.

    Jag själv fick ett helt nytt synsätt när jag läste Ditt kompetenta barn av Jesper Juul. Om du inte kan vänta till du läst boken kommer här ett svar i form av en artikel ”Gränser är egentligen onödiga” som antyder vad det handlar om: http://www.viforaldrar.se/artiklar/1999/08/20/granser-ar-onodiga/

    När det gäller regler och målfokus kan jag svara själv. Som chef skulle jag rekommndera fokus på varför sedan vad och sist hur, om du förstår vad jag menar. Reglerna tenderar, som du antyder, att bli självfokuserande.

    Som pappa vill man att barnen skall följa reglerna pga vår egen lydnadsreflex och då är vi långt ifrån syftet varföret. Trygga harmoniska och självständiga barn vs att ”ha rätt”!? Apropå stränghet pappa – son.

    Jag har släppt taget om regler och har endast ett fåtal spelregler som vi skapat tillsammans med barnen. Sedan gäller närvaro, empati och situationanpassat ledarskap med coachande inslag utan att för den skull tveka att slå näven i bordet när det behövs. Och då är det autentiskt.

Kommentera

