Volym-resultat myten

Vi har en kultur som stödjer oss i att fortsätta som vi gör och som vi är. Kulturen är ett sammanhang där vi mer eller mindre automatiskt anpassar oss till den kultur och de normer som gäller just för det sammanhanget. Det kan vara stödjande genom att det innebär en trygget i förutsägbarheten. Jag vet vad som kan förväntas.

CB103616I ett företag kallas denna tygghet företagskultur och inte sällan finns det osynliga regler som för vad som är accepterat men inte nödvändigtvis gynnsamt.  Denna kultur är om den är omedveten ett av de största hindren för förändring och även utveckling.

Myten om volym på arbetsinsats och resultat är en sådan osynlig norm.

Vi på Leckne & Partners har arbetat länge med att hjälpa företag och organisationen med att urskilja normer, standards, attutyder och beteenden som följer av de för många osynliga reglerna. Det är som ett dubbeleggat svärd. Det är tryggt och trögt.

Lyckas man frigöra potentialen genom att utveckla företagskulturen kan man skapa sig enastående välmående och explosiv lönsamhet. 

Volym = hur många timmar du arbetar

  • antagandet är att jobbar du mer får du fler resultat, eller hur?
  • bara för att du gör mer betyder det inte att du får det du vill!

Den sociala kulturen bygger på att alla går till arbetet varje dag och minst 9 till 5. Det är en mycket mycket stark vana och kultur, bryter man mot den då får man kraftiga reaktioner.

  • vilka resultat en medarbetare och ett företag skapar beror på en rad olika faktorer
  • ett av de största problemen är att kulturen fostrar de anställda att jobba minst 8 timmar om dagen

Vad är det för problem med att jobba 8 timmar varje dag?

  • har man 8 timmar utnyttjar man 8 timmar, när det i själva verket går att utföra de mest angelägna uppgifterna på betydligt kortare tid.

Om du hade en hade en hjärtattack och bara kunde arbeta 2 timmar om dagen – vad skulle du göra då?

  • Inte 5 timmar, inte 4 timmar, inte 3 – bara 2 -> jag kan höra din hjärna koka redan.

Om du fick en andra hjärattack och bara kunde arbeta 2 timmar i veckan – vad skulle du göra då?

Som du märker handlar det om att tänka annorlunda – dramatiskt annorlunda – för att få andra resultat.

Hur kan du sluta göra 4/5 delar av allt som upptar din tid – och vad skulle du ta bort?

  • Här gäller det att vara oresonlig, och det kommer ge dig klarhet om vad som verkligen betyder något. Du kommer märka att dina problem är små och futtiga när du skaffar dig ett störrre problem.

Stort problem- klarhet – angelägenhet – sense of urgency – fokus – nya resultat med 500% förbättrad produktivitet.

More is less, less is more.

Hur gör du?

Vet inte vad du vill? Så jag berättar kort om hur jag gör:

cg1Jag ställer mig själv  frågor – prova att göra det du också: 

  • Vad är de topp-tre aktiviteterna som jag sysselsätter mig med för att känna mig som om jag var produktiv?
  • Var ärlig med dig själv – det är dessa aktiviteter som skjuter upp de mest angelägna och resultatpåverkande aktiviteterna (med största sannolihet är det att hålla andra nöjda på olika sätt)  
  • Om detta är den enda aktivitet jag gör idag kommer den göra mig helt nöjd med min produktivtet? 

Och så har jag avlivat ett par kulturella normer som hindrar många i Sverige:

  • Jantelagen
  • Luther
  • Ekorrhjulet

explosiva-lyftBegränsad tid -> viktigast först -> explosiv ökning av resultat

Läs också inlägget om hur du kan få 5% mer tid direkt – för de viktigaste aktiviteterna

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Volym-resultat myten”

  1. Svenskar jobbar hårdare « Lecknepartners Blog Says:

    […] Hur resonerar du som chef? Ju mer man jobbar bli det mer resultat? Jag till en viss del men när de anställda jobbar för hårt, och utan meningsfullhet, vad händer då? Läs om Volym-resultat myten här.    […]

Kommentera

