Att möta sina rädslor

Det jag nu berättar kommer vara användbart för dig som ledare i vardagen, på jobbet såväl som privat.

Kl 7.10 imorse kliver jag in på min tandläkares mottagning.

tandlakareVill du ha bedövning?

…är första frågan. Prova så får vi se hör jag mig själv säga.

Jag tar plats i tandläkarstolen. Om du inte redan känner igen dig i situationen kan nu vara läge att föreställa dig att du är hos tandläkaren, så får du mer ut av läsningen. Ok bra då är du med, eller hur!

Det är en svår fråga att svara på

….säger jag efter att ha reflekterat en stund.

Hur skall jag kunna veta det?

Hon säger att vi skall laga ett hål.

Okey, om jag säger AAAAGH så betyder det att jag vill ha bedövning. OKEY?

OKEY!

Tandläkaren och sköterskan gör nu sitt jobb, snabbt och effektivt. Borrar utan att det går ont.

aterfrantlMina tankar är igång – kommer det att göra ont och när och hur mycket???

Är jag rädd? Jag är på gränsen och nosar i mina känslor, trots att mina tankar håller rädslan i schack.

AAAAAJJJ , hon kommer åt ett ställe där det gör ont. Tillräckligt för att det skal höras. Och det gör det.

Jag samlar mod och säger nej det betydde inte att jag vill ha bedövning. Tandläkaren fortsätter sitt jobb och tar i med en som det känns, stor grov borr, den gör inte ont, men det sätter igång tankarna igen.

Jag återvänder till PMA Positv Mental Attityd och tänker på annat än att det skall göra mer ont. Det funkar.

Jag får något i halsen och behöver hosta, tandläkaren tar paus och jag kan luta mig fram. Bra det funkar att säga till, jag sitter alltså inte fast maktlös, som det ibland kan kännas och tänkas. Ja, jag är mänsklig.

Det är slut – jag har hållit ut – genom att ta kommando över mina tankar och känslor.   

När jag skall resa mig ur tandläkarstolen tittar jag ned på mina händer. Jag upptäcker att jag suttit med dem knäppta ungefär som i kyrkan vid en bön, här behöver du inte känna igen dig, du förstår vad jag menar ändå.

Hur som helst, mellan fingrarna var det rött och resten av fingrarna var vita.

Mental träning funkar men hur var det med kroppen? Den reagerade med kramp, intressant eller hur!? Det är alltså inte lika lätt att styra kroppen som försvarar dig mot faror. Det försvarsystemet har funnit i miljoner år och är inte så lätt åtkomligt med enbart kognitiva metoder. 

man_pa_avsatsPå vilket sätt har du nytta av att möta dina rädslor i din roll som chef?

Om du använder bedövning, så lär du dig inget om hur smärttålig du faktiskt är.

Läs Hur bemästrar du din rädslor?

Läs Hur använder du ditt mod för att bli en bättre chef?

Vad gör det att göra bort sig på arbetsplatsen egentligen, om det är det du är rädd för, ta politiker som exempelvis vant sig vid att ta nederlag och skaka av sig dem och gå vidare med nya erfareheter.

Du kan träna dig att möta och hantera vilka rädlsor som helst. Det stärker din självkänsla och självförtroende vilket gör dig mer trygg som chef.

Vill du som chef träna live är du välkommen på ett av våra frukostseminarium om förebilder.

Där kan du påbörja resan från att vara chef till enastående ledare.

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Att möta sina rädslor”

  1. solfaradis Says:

    Hej. du hadde komenterat mitt inlägg ”ledarskapet”
    Jag utbildar mig till barnskötare, och då var det en uppgift som hette ledarskapet. alltså hur vi är som ledare på en förskola. jag kom inte fram till så mycket. tyckte det var mycket samma sak som vi läst om förut.
    Lpfö 98 är läroplanen för förskolan 🙂 och Daniel Stern är en amerikans spädbarnsforskare.

    Meen kommer nog kika igenom din blogg. kanske kan få lite tips ändå.

    /Simone

  2. Självkännedom Says:

    Häftig story med tandläkaren. Tror absolut på effekten av att utmana sina rädslor i praktiken.

Kommentera

