Att se rädslan i vitögat är en ledarförmåga

pokal1…fortsättning från gårdagens inlägg om Livsförändrande ledarskap

alltså att föreställa sig sitt “worst case” scenario är bra. Rädslan kan övervinnas, till en del eller helt ,om man kan känna att “det var väl inte så farligt”.

Livsförändring – vad då?

Tänk så här, på en skala 1-10

  • 1= ingen livsförändring
  • 10=total och permanent livsförändring.

Mitt eller ditt “värsta fall scenario” skulle hamna med en temporär effekt om 3-4 på skalan. Jag tror det är sant för de flesta och skulle upplevas som “fy f*n – mitt liv och slut!” ( := En personlig katastrof alltså.

Då skall man komma ihåg att detta är en bland miljoner mardrömmar. Å andra sidan om jag inser att om jag genomförde mitt bästa falls scenario, eller till och med mitt troliga scenario så skulle det med lätthet skapa en permanent livsförändrande positiv effekt om 9-10 på skalan! 

surprisedMed andra ord, jag riskerar en icke sannolik och temporär 3 eller 4 för en trolig och permanent 9 eller 10. OCH kan enkelt återgå till min utgångspunkt som hårt arbetande i ekorrhjulet om jag så önskade.

Slutsats:

  • Det innebär praktiskt taget ingen risk att försöka
  • Det har en betydande uppsida att genomföra en livsförändring
  • Man kan återgå till utgångläget utan större ansträngning än jag redan lägger in. 

Vad återstår?

Att undersöka vad är det jag vill personligen och professionellt. Upptäcka det som står ivägen. Se det i vitögat.

Det är oftast det man undviker som är precis det man behöver göra. Och det är hanteringen av rädsla (sin egen och sina medarbetares) som avgör och du är en framgångsrik ledare i ditt liv (och ledare av andra).

Behöver du en spark i baken?

sparkibaken1

Etiketter: , , ,


