Vill du ha 5% mer tid?

olleglad2Coachen Olle erbjuder en metod som ger mer tid.

Dessutom får du mer fokus och mycket mer energi.

Hur lång tid tar det?

clock31Det tar 5 min varje dag och ger minst en timme mer dagen efter.

Hur går det till?

0.  Förberedelser

När du går och lägger dig på kvällen har du gjort en lista på 6 punkter. Punkterna är av karaktären dagsmål, dvs vad jag vill ha uppnått för att vara nöjd när jag går hem.

1. Innan du somnar prioriterar du den punkt som är värst. Viktigt att du gör detta innan du somnar och du kommer sova som ett barn.

2. På morgonen tar du punkt 1 och fullföljer den.

3. Blir det några punkter kvar på listan för du över dem till nästa dag.

4. Innan du lägger dig prioriterar du den värsta punkten som nr 1 på listan.

5. Fortsätt i 30 år.

Varför fungerar det?

Många människor är otränade i ansvarighet och tenderar att skjuta upp saker. Saker bli gjorda men först när de absolut måste (vilket t ex förklarar att folk köar kring skatttehuset sista dagen deklarationen skall lämnas in).

Den här metoden fungerar därför att prioriteringen görs innan uppgiften skall utföras och att det undermedvetna hinner bearbeta ”det värsta”. Fördelen är att du tränar viljan och skapar en rutin som ger dig ständigt fokus på det som är viktigast (som i början är värst) och att det uppnås först.

stokigt_skrivbordVar skall du börja problemet?

Föreställ dig att du kommer till en arbetsplats i oordning, ett skrivbord med massor av papper och pärmar om vart annat. I det undermedvetna växer frågan ”vart skall jag börja” och känslan usch vad jobbigt.

Med den här metoden med 6 punktslistan sätter du upp dig för framgång genom att skapa ordning för hjärnan och känslorna.

Hur fungerar metoden för dig?

Jag genomför nu ett test på personer i min omgivning, det blir lätt så att jag inspireras av någon, i detta fall Rino Solberg, och så sätter jag genast igång berättar för andra och tillämpar i vardagen själv.

Vill du bli mer lönsam som chef?

Det är förstås intressant att förstå hur en metod fungerar för andra männskor och mitt fall en del av undersökningen av vad som skiljer bra chefer från mindre bra chefer.

Skriv om dina egna upplevelser – den bästa beskrivningen av upplevelsen erhåller ett pris 🙂

desk-on-a-beach

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Vill du ha 5% mer tid?”

  1. blackrope Says:

    Tjena !
    Helt rätt tänk det har varit min framgång i alla år som chef så här gör jag.
    Söndag sitter jag ned 10 minuter och tänker igenom vad som är viktigt i veckan som kommer, samtidigt skriver jag ner dom 5 viktigaste sakerna (jag kör med 5) som jag känner att jag behöver göra på måndag. varje dag innan jag går hem kollar jag igenom min lista och stryker det som är gjort och för på nya saker för nästa dag. Tittar även till min veckolista för att se till att jag verkar i linje med mina veckomål.

    Detta upprepas varje dag fram till fredag då jag stämmer av veckan som gått. Har funkat kanon för mig genom alla år. Ett kanon bra sätt att hela tiden stämma av att man gör det man förutsatt sig att göra. Det blir också mycket lättare att prioritera saker som händer under tiden.
    Huvudsaken är att göra rätt saker hellre än att att göra saker rätt 😉

    Ha det gott
    Blackrope

  2. Tiden din behöver användas klokt « Lecknepartners Blog Says:

    […] Lär dig mer hur du skaffar dig mer tid här. […]

Kommentera

