Målen skall vara mer inspirerande än motstånden

Vi människor är som mysterium.

CB055111Många går omkring med längtan att förverkliga drömmar. Inte många vet hur man gör för att uppnå mål. En del lyckas nästa jämt. Andra har inte ens tänkt tanken att de skulle kunna nå dit de vill. Och då hamnar de någon annans stans.   

En del är nöjda, andra inte.

Vad är det som hindrar människor från att nå sina mål?

fear2En av de vanligaste orsakerna är rädsla:

Rädsla att misslyckas.

Rädslan att göra bort sig.

Rädslan för att inte duga som jag är.

Tron att man inte är tillräckligt duktig.

Vilket påverkar varje dag ens attityd och beteende!

  VARFÖR ÄR DET SÅ?

amygdalaHjärnan har en tendens att fastna på det som är mest konkret för oss nämligen hindren, problemen och svårigheterna.

Dessutom fastnar hjärna på det som har den starkaste känslan kopplad till sig och eftersom rädsla är en av de starkaste känslorna som finns, är det lätt att vi låter de känslorna styra våra liv.

Vilket leder fram till betydelsen av att målen behöver vara starkare än motstånden:att-satta-mal-ar-inte-sa-enkelt

Hur ser dina mål ut?

Ser du vägen dit?

Vet du vem du är och vad du står för? 

På en skala från 1-10 hur gärna vill du uppnå ditt mål?               10 = absolut måste och 1 = inte alls

Vill du bli en modigare chef? Klicka här så får du gratis info om varför modigare chefer är lönsammare. 

Etiketter: , , , , ,

6 svar to “Målen skall vara mer inspirerande än motstånden”

  1. blackrope Says:

    Hej Olle !

    Tack för din kommentar i min blogg om mål men jag tror att du missade min sida med mål som finns här http://blackrope.wordpress.com/min-mal-2009/ All mina mål är SMARTA 🙂

    ha det gott!

  2. lecknepartners Says:

    Hej blackrope. Ok tack för att jag fick ge feedback.

    Vad är det vanligaste hindret du upplever när du går mot dina mål?

    /Olle

  3. blackrope Says:

    Omständigheter, speciellt när man är beroende av andra människor i sina mål då är det ibland lätt att fastna Jag upplever att det är min största utmaning. Många gånger är det för lätt att skylla på andra. 😉

    B

    • lecknepartners Says:

      Aha, inte ovanligt eller tillspetsat: Det enda verkliga hindret för all utveckling är att undvika att ta fullt personligt ansvar för att själv skapa sin framtid.

      Miljön i samhället och på arbetsplatserna är dock inte så stödjande och standarden är så låg. Fördelen med detta är att det inte är någon konkurrens att tala om.

      Vad menar jag, jo om man väljer att ta fullt personligt ansvar och göra sina val i livet utan att se sig som beroende av någon annan, får man en otrolig kraft och frihet att verka i sin fulla potential. Att äga sin egen tid, att välja sin egen väg att välja att vara fri.

      /Olle

  4. blackrope Says:

    jag håller med dig till fullo med en liten passus, ibland är det så att man sitter i en ände av ett snöre och är helt beroende av att andra människor gör, eller handlar i samverkan med mina mål. Då spelar det ingen roll hur mycket man sparkar. Vad man dock kan göra för att ta eget ansvar är att hitta nya vägar. Där är jag nu i ett av mina mål hitta nya vägar.

    Det som är viktigt med mål eller är styrkan i alla fall för mig är att jag blir inte nedslagen för att jag har tillfälliga motgångar man letar bara andra lösningar då.

    Blackrope

  5. You Rock, you rule « Lecknepartners Blog Says:

    […] Läs mer om  attityder kring arbeta mycket här om framgång här om mål och motstånd här […]

Kommentera

