Dåliga chefer driver bort de anställda

Hur nöjd en anställd är med chefen är viktigt för att den anställde skall stanna kvar på arbetsplatsen.

Missnöje med chefen är alltså en bortdrivande faktor.

argblondSambandet mellan att vilja byta arbetsgivare och att vara missnöjd med chefen är starkt:

60 % av dem som uppger att de inte har bra chefer tror också att de kommer att byta arbetsgivare inom det närmaste halvåret.

Inte ens 20 % av dem som anser att de har bra chefer tror att de kommer att byta arbetsgivare.

Resultaten visar även att de viktigaste faktorerna för nöjdhet med jobbet är stimulerande arbetsuppgifter och karriärmöjligheter – samma faktorer som, när de saknas, gör att anställda vill söka sig till en annan arbetsgivare enligt undersökningen som gjorts på uppdrag av Manpower.

raketIngen rocket science kanske – men effekterna av dåliga chefer är hissnande  

Enkla dagliga missar hos massor av chefer (Sverige har 500 000 chefer) driver alltså dagligen bort anställda.

Du kan troligen känna igen dig i en situation där du haft en chef som inte lyssnat aktivt och kanske bara avfärdat dig utan minsta intresse för vad du kan bidra med och vad som händer med din motivation. 

Ett negativt räkne exempel: vi förenklar så det blir tydligt: 10% av alla chefer gör ett misstag som minskar effektiviteten hos en medarbetare med 50% den dagen. Säg att värdet som en anställt producerar på en arbetsdag är lika med timpenningen 107 kr netto.  Genomsnittlönen är enligt SCB, 24 300 kronor i månaden, vilket netto motsvarar 107 kronor i timmen. Vilket är lågt räknat eftersom företaget skall tjäna något på varje anställd också….

500 000 x 10% x 107 kr x 4 timmar = 21 400 000 kr i bortfall

chefersprestanda

Chefer med lyssnande blir snabbt lönsammare 

Å andra sidan har det visat sig att gynsamma chefsbeteenden, som lyssnande , förbättrar prestanda och motivation. Antag att motivationen håller 8 timmar efter ett bra chef medarbetarmöte som lockat fram mer potential.

500 000 chefer x 10% som lyssnar x 10 % bättre prestanda x 107 kr x 8 tim= + 47 miljoner kronor

Varför är det så svårt för många chefer att lyssna aktivt?

Vi som människor och chefer har en tendens att stänga av vårt lyssnande om vi tycker precis tvärtemot och det är bra att du är medveten om det.

oraChefer finns i många olika tappningar, dock är det så att sk alfahannar eller för enkelhetens skull dominanta personlighetstyper är i större utsträckning chefer. Dominanta beteenden är att dominera, att ”styra och ställa”, att ”tala om” hur det skall vara på arbetsplatsen osv vilket skiljer sig markant från att avvakta utan att reagera, lyssna utan att avbryta och sedan fråga på det som sägs. Debatt som betyder att slå ned varandras argument och diskussion är betydligt vanligare än dialog som skapar ökat relationsdjup, förtroende och förmåga att hantera mer komplexa uppdrag.

Annonser

Ett svar to “Dåliga chefer driver bort de anställda”

  1. Sven Larsson Says:

    Hej, bra blog du/ni lyckas frilägga orsakssambandet mellan chefsskap och lönsamhet.

    När det gäller räkneexemplen i detta inlägg verkar det lågt räknat. Vad jag minns från ett annat inlägg var att 50% av cheferna är bra och 50% är mindre bra.

    Vilket gör behovet av att utveckla Sveriges chefer än mer tydligt och angeläget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: