Vi har inget att frukta utom själva fruktan

Mod och lönsamhet hänger ihop. Mod och lärande hänger också ihop. Ju mer jag vågar mig utanför min komfortzon som chef desto mer lär jag mig och desto mer åstadkommer jag och genom andra.

I Veckans affärer skriver en person som lärt sig det här med mod, i ett i och för sig inte så modigt yrke, Bo Lundgren, Riksgäldens chef att ”Sverige kan klara krisen bra. Men konsumenter måste slänga rädslan överbord och börja konsumera – och bankerna måste börja låna ut till företag.”

Jag håller med. Hur går det till då?

radslaMänniskor, som det handlar om här och specifikt kreditcheferna hos bankerna, skall slänga rädslan överbord.  Hmm, föreställ dig bilden av du står på ett skepp som är mitt inne i en storm, skutan läcker och du som kapten skall styra stadigt och göra det som förväntas, ta skutan genom stormen till en säker hamn. Eller i detta fall låna ut pengar trots stränga direktiv att inte göra det från bankledningen.  

Det kallar jag en utmanande situation för en chef.

När något är läskigt och man väljer att göra det ändå är min definition på mod.

Här kan det vara dags att gå en nivå djupare. Dvs vara med rädslan, gå in i känslan, utan att spriag ifrån den eller lägga på locket som så många gör för att skydda sig. Gör inte det, skuggsidan är värdefull för din utveckling och din lönsamhet som chef.  

Vad är det som är så läskigt, egentligen?

Troligen att misslyckas eller bli kritiserad vilket är orsaken till en typ av fruktan som faktiskt inte skadar. Till skillnad från den fysiska skada som just nu upplevs i Gaza. 

I 80% av fallen rör det sig om rädsla att förlora något

idag läser jag på Kvinnor och makt bloggen om dagisnivå på debatten i Veckans affärer och där inser jag att det är makt männen inte vill förlora. Camilla Wagners blogg handlar om jämställdhet i näringslivet. Frågan är vad det är som egentligen hindrar jämställdheten.

Kanske det är att kvinnorna inte vill (bli höga utsatta chefer) tillräckligt mycket!?

Det finns förstås andra sätt att utöva inflytande och kvinnorna är generellt mer omsorgsinriktade än jagande efter makt och resultat, vilket är mer vanligt bland män. Manliga chefer är skickliga på att skaffa sig makt och behålla den. Förutom att det är värt många poäng att vara hög chef med makt i manliga sällskap. 

Eller är det så att kvinnor vill men inte lyckas med det de föresätter sig (bl a att bli jämställda)

minooEn som har lyckats är  Minoo Akhtarzand som har utsetts till 2008s Ruter Dam med anledning av att hon erövrat den mäktigaste chefsposten som generaldirektör på banverket.

 

Väl medveten om att makt och chefspositioner inte är identiskt med jämställdhet, kan det vara intressant att titta på ledarskap och drivkraften hos män och kvinnor i näringslivet, utifrån perspektivet personligt ansvar och viljan att förändra från uppkörda hjulspår .

Kommentera

