Modiga chefer

Hur gör du för att vara orädd som chef? Carin Götblad årets chef 2007 får frågan och svarar så här i Tidningen Chef:

gotblad_liten»Jag tänker inte att ’nu ska jag visa mig modig’. Jag diskuterar och bollar alltid tankar och idéer med alla proffsiga medarbetare omkring mig. Jag reflekterar också över vilken sorts människa jag vill vara och framför allt inte vara. Jag litar till mig själv och då vågar jag mer. Därmed inte sagt att jag inte kan känna osäkerhet många gånger. Att erkänna det är en annan del av att vara modig.«

Ge något exempel där du visat dig orädd.

»När jag lät homosexuella poliser bära uniform under Prideparaden första gången. Det blev ramaskri. Jag blev anmäld till JO och JK och fick utstå mycket kritik. Men syftet var att markera att polisen står för allas lika värde. Det var ett underbart tillfälle att i konkret handling visa att vi står för mångfald. Dessutom var det ett inlägg för att bekämpa fördomar, även inom polisen. Men ofta tror jag att jag sticker ut hakan mer utåt än internt.«

Detta vill chefer slippa

2009 kommer inte bli något roligt år för många chefer. Det värsta med jobbet är att nämligen att säga upp medarbetare. Det tycker 43,5 procent av Sveriges chefer, enligt Proffice undersökning PAMA som görs två gånger per år.

»Vi har ofta en familjär attityd mellan chefer och arbetstagare. Därför tror jag att en svensk chef känner stort obehag i att lämna ett så tråkigt besked som en uppsägning«, säger Lars Kry, koncernchef på Proffice i ett pressmeddelande.

Förutom att säga upp gillar chefen inte »de anställdas personliga problem/utmaningar som kräver att jag involverar mig känslomässigt«. 34 procent tycker att det är det värsta med chefsjobbet.

Sedan kommer ändringar i organisationen, löneförhandlingar och sociala sammanhang i jobbet (julfest exempelvis).

Här finns det alltså tillfälle att träna sitt mod.

3 svar to “Modiga chefer”

  1. Akta dig för att omständigheterna tar makten! « Lecknepartners Blog Says:

    […] Läs mer om mod […]

  2. Rapp och osentimental « Lecknepartners Blog Says:

    […] Jämför med Karin Götblad och hennes förhållningssätt till mod: https://lecknepartners.wordpress.com/2008/12/12/modiga-chefer/ […]

  3. Det är inte säkert att ledarkulturen i privata sektor är målet « Lecknepartners Blog Says:

    […] Det är givetvis farligt att generalisera en hel sektor eftersom den består av individer som är lika unika. Ledarskapet är personligt. Ledarkulturen är dock viktig för det är inom den som chefsskap ledarstilar utvecklas. Du blir genomsnittet av de du umgås mest med. Goda förebilder har förstås stor betydelse. Och det fins goda förebilder inom offentliga sektorn och då tänker jag på länspolismästaren Karin Götblad. Här kan du läsa mer om henne som modig chef. […]

Kommentera

